coptogotopweb

Nye initiativer skal sikre mere genanvendelse af emballage

En undersøgelse om engangskaffekopper foretaget af Kantar Gallup for miljøorganisationen Oceana blandt 1.020 personer viser, at folket siger ja til forandring, skriver Politiken.

Ikke mindre end 80 procent er enige i, at det er problematisk for miljøet, at der bruges engangsplastik som f.eks. engangskaffekopper, og 75 procent synes, at cafeer og takeawaysteder skal tilbyde kunderne en genbrugelig løsning på deres to go-mad og -drikke.

Undersøgelsen viser også, at vi hvert år bruger cirka 130 millioner af de engangskopper til kaffe.

Ifølge et estimat fra Miljøstyrelsen fra 2020 markedsføres der årligt i Danmark 56.700 tons engangsplastik i form af produkter, der på grund af EU-regler enten skal udfases eller belægges med afgifter. I antal drejer det sig om cirka 1.335.300.000 produkter af engangsplads eller cirka 230 enheder for hver af landets 5,8 millioner indbyggere.

Flere initiativer til mere genanvendelse

Der findes allerede ordninger, der gør det lettere for forbrugere at fravælge engangsprodukter. Mange kender Tivolis pantkop, der er udviklet en festivalkop, og cafeer har indført en afgift på 4 kroner på engangskrus eller giver rabat/bonus, hvis kunderne medbringer deres egen kop.

Senest har firmaer som f.eks. Bykop, Kleen hub og NewLoop introduceret genbrugskopper og beholdere, som cafeer og restauranter mod pant eller via registrering på en app udleverer til kunderne, der efter brug returnerer koppen til en af de tilmeldte partnerne og slipper for opvasken, modsat hvis de brugte deres egen kop.

»En underskov af selskaber er gået i gang, det er superfedt, og det viser, at forbrugerne gerne vil. Jeg hører fra cafeerne, at forbrugerne efterspørger genbrugskopperne på nye cafeer, når de først har prøvet dem et sted«, siger ekspert i cirkulær økonomi Ditte Lysgaard, som er direktør i rådgivningsfirmaet The Circular Way.