Konferencecenter har slagtet branchens hellige ko: den røde bøf!
Chefen stod fast på ambitiøs omstilling til et grønt køkken, også selv om hun blev mødt med skepsis og korslagte arme. I dag mærker Søhuset Konferencecenter den anden side af medaljen: Glade kunder og stolte medarbejdere. Et digitalt bæredygtigt omstillingsforløb midt i den mørkeste Coronatid blev vendepunktet.
I Søhuset valgte director Christina Wejlemann at tage skridtet fuldt ud og igangsætte en ambitiøs bæredygtig fødevareplan.
Christina Wejlemann fortsætter; ”Lotte, fra Hansen & Ersbøll, sagde til mig; hvis du skærer oksekødet ned til 50 eller 100 gram, er du ligesom alle de andre. Det rykker du dig ikke op i en anden liga af. Så måtte vi tage køkkenkniven i den anden hånd og udfase oksekødet.
98% reduktion af oksekød
Siden Søhuset gik i gang med den ambitiøse omstilling til et grønnere køkken, har de reduceret indkøb af oksekød med 98% i 2021, hvis man sammenligner med 2019 i samme periode.
Dokumenteret effekt
Uddannelsesforløbet hjalp Søhuset med at formulere deres indsats på fire forskellige fokusområder, og verdensmålstabellen bruges til at dele opgaverne op i konkrete mål og delmål.
På fødevareområdet satte de bl.a. som mål at udfase oksekød, øge økologiprocenten og købe flere fødevarer fra lokale producenter.
Næste år beregnes fodaftryk for hver enkelt gæst
Et andet fokusområde er madspild. Her har Søhuset i år indgået samarbejdet med FoodWaste og TooGoodToGo. I 2022 vil de arbejde struktureret med måling af madspild og opstille daglige mål for produktionsaffald, buffetaffald og tallerkenaffald.
Qua Søhusets medlemskab af GreenKey vil de arbejde med en CO2 beregning af det fodaftryk, hver gæst udleder i Søhuset.
Endelig er de blevet godkendt af Gate21 til Bæredygtig bundlinje 2.0, hvor ambitionen er at implementere en affaldsstrategi med tilknyttet adfærdsdesign og blive showcase for resten af Forskerparken.