Sådan gør du dine unge medarbejdere til ambassadører for din virksomhed

Letz Sushi har i alt 235 ansatte fordelt på 19 restauranter, men medarbejderne er der i gennemsnit kun et år og to måneder, inden de typisk begynder at studere og derefter kun er til rådighed som afløsere.

Anders Barsøe, direktør for Letz Sushi, har to udfordringer. Dels mener han ikke, at medarbejderne helt forstår, hvilken forskel de miljømæssigt gør. Dels har han ikke medarbejderne i særlig lang tid, før de er videre.

Personligt bæredygtigheds-regnskab

I Lederskabet kommer Michael Uhrenholt med nogle meget konkrete bud på, hvordan sushi-direktøren kan forsøge at løse begge problemer.

Først og fremmest foreslår han, at Letz Sushi skal beregne den enkelte medarbejdes indsats for at redde verdenshavene, så de ansatte helt konkret kan se, at de faktisk gør en forskel.

Altså et personligt bæredygtigheds-regnskab, som kan vise de unge ansatte, at lige præcist deres arbejde har en effekt. Så foreslår Michael Uhrenholt, at Letz Sushi også tænker på de unge ansatte som ambassadører efter at de har forladt sushi-kæden.