billedesushimarnia-nathalie-ina-kuehl-direktoer-i-sushimania

Visitor: Bæredygtig sushi på SushiMania i Nordjylland

Det bæredygtige fokus har vist sig også at have en positiv effekt på bundlinjen for SushiMania.

Det helt store fokusområde for kæden de seneste år har dog været at komme i mål med en Green Restaurant-certificering. Og det er nu lykkedes som verdens første restaurant-kæde.

”Nu er vi endelig i mål, og det er selvfølgelig fantastisk at høste frugten og roserne for det nu. Men det bedste har uden tvivl været al den viden, vi har fået om den daglige drift. Vi er blevet opmærksomme på processer, der kunne fungere meget bedre. Som direktør har jeg nu også en helt anden bevidsthed i forhold til problemstillinger, der tidligere virkede fastlåse, men hvor vi nu vælger en ny vej.”

Det betyder også, at kæden har takket ja til en hvid tun fra Hanstholm, selvom den ikke er typisk for traditionel sushi.

”Vi har prioriteret en lokal fisk, og den er i det hele taget langt mere frisk end den konventionelle sushi-tun, der er pakket i plastik og fløjet tværs over kloden.”
Men det er ikke uden problemer at vælge det bedste produkt af højeste kvalitet, som også er til bedst gavn for miljøet, understreger direktøren.

”Vi lever af at sælge sushi, som er lavet af ris og fisk. Men hvor det er nemt at få fat på økologiske ris, er det straks sværere med fisken, for der er ikke tradition for, at fisk er økologisk certificeret. Derfor har vi nogle gange stået i et dilemma om at vælge tunen, der har fløjet verden tynd, men har det rette mærke, eller vælge den lokale fisk af højere kvalitet til en bedre pris, men uden et økologi-mærke,” siger direktøren og fortæller, at hun ønsker et oprør mod systemer, der ikke giver mening, og som bremser erhvervet i at foretage den udvikling, der er så hårdt brug for.

”I Danmark er det blevet sådan, at virksomheder tager teten og løber mod vigtige samfundsmål, og så løber politikerne lidt forpustet efter os. Hvor kunne det være fint, hvis politikerne nogle gange løb foran og var med til at bane vejen for udvikling.”

100 procent genbrugt plast
I SushiaMania fortsætter man med at udvikle produktet, og nu gælder det den måde, sushien bliver serveret for gæsterne på.

”Vores helt store fokusområde lige nu er genanvendt emballage, og vi har kigget efter det rigtige produkt i mere end fem år. Nu har vi endelig fundet det. Her er tale om 100 procent genbrugt plastik, der er blevet brugt flere gange,” siger hun og fortæller, at boksene derfor kommer i forskellige farver i stedet for den traditionelle sorte sushiboks.

Nu har man nemlig endelig fundet en løsning, der også hænger sammen prismæssigt.
”Prismæssigt skal det selvfølgelig også kunne løbe rundt. Vi har stort fokus på strømlining og optimering, men vi ved også, at bæredygtighed for mange forbrugere er lig med kvalitet. Derfor tror vi på, at det her er en god investering, siger hun og fortæller, at der er få sushisteder i Danmark, der tilbyder samme koncept som SushiMania. Dermed er der også få egentlige konkurrenter.

”Selvfølgelig er der mange, der tilbyder sushi, men vi anser dem ikke som konkurrenter, for de har enten ikke samme koncept eller samme fokus på bæredygtighed. Letz har et stort og godt fokus på bæredygtighed, men de tilbyder mere en restaurantoplevelse, hvor vi har fokus på at være en bland-selv-slik-butik med sushi, hvor man kan smage det hele.”

Læs mere på Visitor...