peter-larsens-kaffe

Dansk kaffevirksomhed er de første i verden med ny genbrugsemballage

I 2030 skal affald være fortid i kaffebranchen, og nu tager Peter Larsen Kaffe endnu et stort skridt i retning mod sit erklærede mål. Virksomhedens nye emballage er 100 procent genanvendelig og udleder 55 pct. mindre CO2.

Der bliver brygget og drukket 22 mio. kopper kaffe om dagen i Danmark og ca. 2 mia. kopper på verdensplan. Det genererer enorme mængder affald og CO2, både fra kaffeplanten og fra de emballager, der skal beskytte kaffens smag og aroma.

100 % genanvendelse og 55 % mindre CO2
Men nu tager Peter Larsen Kaffe sammen med sin svenske delejer, Löfbergs, et kæmpe skridt mod målet om at eliminere alt affald fra produktion og forbrug af kaffe senest i 2030. Sammen er de først i verden med en ny plastemballage, der er 100 pct. genanvendelig.

De nye kaffeposer er fremstillet i såkaldt mono-materiale, altså én type plast. Det gør ikke alene poserne lette at genanvende fuldt ud, men reducerer også emballagens CO2-belastning med 55 pct., dels fordi de kan genanvendes, dels fordi de kræver mindre energi at fremstille. 

Innovationschef hos Peter Larsen Kaffe og Löfbergs, Lars Aaen Thøgersen, ser enorme perspektiver for hele kaffebranchen i den nye emballage.

”EU-kommissionen har vedtaget, at al plastemballage skal kunne genbruges eller genanvendes senest i 2030. Nu beviser vi, at det er muligt med kaffe, som er en af de varer, hvor kravene til bevarelse af holdbarhed, smag og aroma er blandt de allersværeste at leve op til,” siger han.

280 ton mindre plastaffald
Alene Peter Larsens Kaffes og Löfbergs anvendelse af den nye emballagetype kan fjerne 280 ton plast fra deponi og forbrænding om året. Dertil kommer, at 73 pct. af plastmaterialet i emballagerne er fremstillet af vedvarende ikke-fossile ressourcer som sukkerrør.

”Tænk så, hvilken forskel det kan gøre, når flere begynder at bruge emballagerne. Potentialet er enormt,” konstaterer Lars Aaen Thøgersen.

Tilbage i 1990’erne kunne Peter Larsen Kaffe og Löfbergs som de første i Europa fjerne aluminium fra deres kaffeemballager, og nu skubber de to virksomheder hele kaffebranchen endnu længere i retning af en cirkulær og bæredygtig forretningsmodel.