fastfoodburgerhighweb

Øget forbrug af engangsbeholdere under corona

Når smittefaren skal ned, ryger brugen af engangsemballage op skriver Politiken i LørdagsLiv.

»Salget af takeaway er steget dramatisk i coronaperioden. Alt pakkes i materialer, der kun bliver brugt én gang«, siger projektleder Karen Panum Thisted fra den danske afdeling af FN’s Global Compact til Politikens LørdagsLiv.

EU-lande har ellers i de seneste år har sat fokus på at begrænse brugen af engangsplastik og ensrette de mange forskellige emballagetyper.

»Under nedlukningen har restauratørerne jo ingen anden mulighed end at sælge takeaway. Emballagen bliver som hovedregel brændt som restaffald, fordi det er snasket eller svært at sortere på grund af blandingsmaterialer«, siger Karen Panum Thisted.

Flere madportaler som fx Just Eat oplevede i 2020 en omsætningsstigning på 20-30 procent i forhold til 2019 og Jespers Torvekøkkens udgift til emballage er 10 gange større end før corona 

»Hvis vi leverer portionsanrettet frokost til en virksomhed, pakker vi typisk en lun ret, en salat og noget brød til hver eneste kuvert i plastik. Det belaster både miljøet og økonomien langt mere, end hvis frokosten leveres på de sædvanlige fade«, siger administrerende direktør Ronny Saul fra Jespers Torvekøkken.

Fødevarestyrelsen har ikke udstedt regler om portionsanretning eller forbud mod genbrugsservice i forbindelse med coronakrisen.

»Men restauranter skal som altid sikre sig, at udleveringen af mad sker på en hygiejnisk forsvarlig måde«, siger Ulrich Pinstrup, sektionsleder i Hygiejnegruppen.

Gode råd til mindre spild

  • Forbrugere kan sortere mest muligt, f.eks. pille et plastiklåg af og sortere det i plastaffald, så det kan genanvendes.
  • Restauratører kan vælge emballage , der kan sorteres i det nuværende affaldssystem (undgå emballage af blandede materialer).
  • Byer (og restauranter) kan opstille skraldespande, så det er let at sortere f.eks. plast og glas fra restaffald.
  • Frontløbere kan udvikle genbrugssystemer, der er lette at bruge for både sælger og forbruger.

Kilde: Verdensmål i Værdikæden (Global Compact Network Denmark, Danmarks Restauranter & Cafeer, Industriens Fond).